lördag 16 februari 2013

Digital storytelling -medskapande blogg 2012=fejk

Vill berätta om projekt jag startade via en Facebook-grupp under våren 2012. Det var en satsning som kan rubriceras som digital storytelling. En blogg där gemensamma krafter både bidrog till händelseförloppet och vilka karaktärer som tog var aktiva att kommentera bloggen. För det var påhittade karaktärer, allihopa. Utmaningen jag hade för ett år sedan var då att det enligt uppgift fanns runt 500 000 bloggar i Sverige. Alltså en halv miljon. Inte klokt. Finns verkligen läsare till alla dessa? Jag bestämde mig för att göra något annorlunda för att sporra mig. Fejk och tidsbegränsning var två kriterier som lockade mig att ta mig an projektet. Jag gillar att göra saker tillsammans och därför var Facebook en naturlig plattform, framför allt för att hitta intresserade medverkande, som ville bolla idéer och planera bloggens kommande inlägg. Den varade i 2, 5 månader, alltså ganska nära detta års utmaning att blogga i hundra dagar. Rätt tidigt i bloggen kom vi på hur den skulle sluta och då var det lätt att arrangera förutsättningarna runt omkring för att möjliggöra det perfekta upplösningen...jag menar det perfekta slutet för just denna påhittade person, den ämlige pappan. Namnet och karaktären kom till som en hyllning till Den hemlige pappan, som var en anonym bloggare under flera år. För att förstå den, bör man läsa kommentarerna, för där redovisas också vissa pusselbitar kring handlingen. Finns någon som kan ge återkoppling, är jag pigg på att ta emot. Den var öppen för kommentarer, men de allra flesta kommentererna hittade vi på själva, för att få bloggen att framstå som äkta... I vilken utsträckning existerar påhittade bloggar? Tipsa gärna mig om andra och berätta gärna om drivkrafterna och tjusningen med att fabricera ihop historier i bloggosfären.
Länken: http://denaemligepappan.blogspot.se/
#blogg100 #digitalstorytelling #medskapande #flog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar