torsdag 21 februari 2013

Om filmen "Godheten", lyxköp och Mystery shopper

Såg filmen Godheten igår. "Är allt till salu? är frågan i Stefan Jarls nya dokumentärfilm handlar om ojämlikhet, utslagning och förlusten av det gemensamma". Viktig, men inte tung. Långsam, men inte seg. Efter filmen ställs jag inför helt nya reflektioner kring att börja ett extraknäck, såsom mystery shopper. Jag kommer ju att bidra till högre konsumtion, något jag principiellt är emot, men samtidigt kanske resultaten leder till en mer kvalitativ konsumtion, i och med att personalen medvetandegörs om sin roll i sitt möte med en potentiell kund i butik. Mitt antagande för detta är att en uppsökande kontakt med en presumtiv konsument ökar sannolikheten för ett aktivt val hos den enskilde. Jag kanske har fel, men somliga spontanköp tror jag bottnar i tristess och att man får "strosa" helt själv. Jag som gillar arrangerade situationer ser fram emot mina butiksbesök. I filmen Godheten ses Thommy Berggren bland annat besluta sig för att köpa ett armbandsur för 450 000 och i en annan scen befinner han sig på en bilfirma, sittandes i en Ferrari. Berggren resonerar med sig själv för att motivera sitt planerade bilköp för 2,5 miljoner. "En sån ska jag bara ha!" eller liknande säger han när han svingar sig ur lyxåket, på språng mot en säljare i närheten. Allt fejkat för att illustrera filmens tematik.

Arbetet som mystery shopper är liknande på det sätt att man spelar teater för att se vilket bemötande man får. Återkopplingen blir väsenskild. Jag själv är anonym för anställda i de olika butikerna, medans den specifika butikssäljaren på NK, som efter säljsamtalet även går för att slå in klockan i present, hon hamnar på filmduken. Hon och andra medverkande tackas i Godhetens eftertexter. Alltid något?

På tema konsumtion kan höras i radioprogrammet Stil. En kommisarie på Kronofogden berättar om en genomförd utmätning i Uppsala, där sexton lyxiga handväskor påträffades, många oanvända. http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2794 "...Begäret efter lyx gått alldeles för långt. Ett luftslott som sprack...", resonerar programledaren Susanne Ljung.
#blogg100 #Godheten #mysteryshopper #kronofogden #luftslott #mode #stil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar