onsdag 27 februari 2013

Medverka i min utställning om registreringsskyltar

Varje år sedan 2007 väljer jag att engagera mig i ett tidsbegränsat ideellt projekt. I år blir det en utställning som handlar om registreringsskyltar. Den standard som finns idag introducerades 1973. 40 år har alltså gått och jag har tagit ett initiativ för att uppmärksamma detta. I skrivande stund kommer arrangemanget att äga rum på tre bibliotek, med start i september. Exakt period är ej fastlagd vid denna...pressläggning.

Det blir ett samarbete med bibliotekspersonal, elever samt intresserade besökare. Förhoppningsvis finns det infallsvinklar som jag inte har tänkt på och blir därför glad för inspel och input av olika slag. Drömmen vore förstås att involvera Trafikverket, branschorganisationer, föreningar och klubbar. Tveka inte att kontakta mig snart. Finns någon i ditt nätverk som är intresserad av dessa skyltar? Du kanske känner en hängiven samlare av nummerplåtar? Eller sett en tidning med en intressant artikel i ämnet? Nu är det exakt sex månader innan startskottet går.

Tanken med utställningen är att belysa vad dessa bokstäver och siffor har- och har haft för inverkan på oss. Jag vill ha hjälp att hitta bilder, videoklipp, berättelser eller anekdoter som berör ämnet på valfritt sätt. Är också intresserad av förslag på interaktiva aktiviteter, såsom tävlingar, pyssel och work shops. Inom kort kommer mer info med kontaktuppgifter, länkar och annat med koppling till detta projekt. Min egen roll kommer att vara kontaktperson/projektledare, beroende på hur allt utvecklar sig. Ska vi tuta och köra...?
#blogg100 #trafikverket #registreringsskylt #utställning #numrologi #tics #medskapande #bibliotek

2 kommentarer:

  1. Kort uppdatering: i dagsläget är det fyra bibliotek som deltar i samarbetet. Jag har nyss också fått en berättelse nedtecknad som handlar om plate spotting. Det är en busschaufför som delar med sig av sitt engagemang att leta efter registreringsskyltar i rätt nummerföljd.

    SvaraRadera
  2. Någon som minns namnet på en svensk tv-serie där en registreringsskylt med bokstäverna CAJ spelar en avgörande roll för att gripa en mördare(?). Genom att läsa i en kvinnas dagbok kunde polisen upptäcka att "CAJ" återkom på några ställen där, och listade sedan ut att CAJ var kodordet för att kvinnan fick besök av gärningsmannen, ägaren till bilen med den skylten.

    SvaraRadera