tisdag 26 februari 2013

Pedagoger som fångar upp klokskap i stunden

Som förälder får jag mejl från dagis. En av förskoleavdelningens pedagoger har infört rubriken "Ur barnamun", som avslutar informationsbreven.

Jag bara måste citera ett utdrag från ett färskt veckobrev.

"Ur barnamun: Ibland är våra små så finurliga och filosofiska som blåbärsbarnet som mitt under påklädningen vände sig till fröken och frågade vad ”livet är för rolig sak”? ”Vad menar du?” frågade fröken. ”Ja, vad kan man göra i livet liksom?".
 
Bättre kan det inte formuleras... jag överrumplades, som vid ett oväntat gupp på vägen. Fick till och med tårar i ögonen när jag läste detta oväntade. Det behövs barn för att ge perspektiv på det som är självklart och bara rullar på. Allt är förgängligt. Därför blir jag extra tacksam för återkoppling från små händelser, registrerade av en pedagog. Det behöver ges tid för återkoppling. Vi föräldrar har skyldigheten att låta detta får ta tid av oss. Av vår egen tid. Det borde inte heta "Hämta på dagis", utan "Vänta & hämta på dagis", jamen, ni förstår andemeningen.

Tänk så många kommentarer som barn och vuxna fäller dagligen, klokskap i vår närmaste omgivning. Det behövs dock vår insikt om att vi inte behöver dela med oss av Youtube eller knasigheter från nätet. Risken är att de skymmer sikten och tar kraft från de som finns bland oss i den lokala "köttvärlden"...
Eller tänker jag snävt?
#blogg100 #förskolan #pedagogik #feedback #urbarnamun

2 kommentarer:

  1. Framtidens glasögon där du kan filma och fota det du ser och hör framför dig utan att gå via en smartphone? Nåt för pedagoger? Kolla på klippet och läs Jakob Mjöbrings text: http://blogg.folkbladet.nu/jmjobring/2013/02/22/sugen-pa-ett-par-google-glasogon/

    SvaraRadera
  2. Daglig omvändelse kallar Annika Borg det här med att vara nära sina nära...http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1165

    SvaraRadera