måndag 25 februari 2013

Tävling: En ska bort!

 
 
Jag är benägen att utmana med frågesport, såsom Brasse i Lattjolajbanlådan. Min utgångspunkt är en helsidesannons från Adlibris. Men vad är det som vi uppmanas läsa? Jag tillhör den där blödiga sorten som inte förstår tjusningen av deckargenren. Enligt rubriken ska vi "förgylla" februarikvällar med dessa titlar. I boförlagets urval har vi följande kandidater till gissningsleken:
1. "Döden tänkte jag mig så". Ett mord på en tonårspojke, där utredaren själv har en en son som dött under tragiska omständigheter.
2. "Vägen mot Bålberget": far och dotter som går upp till en plats där häxor avrättats.
3. Fältöversten": en 25-åring som knivskurits till döds.
4. "Kulla-Gullas lilla lila - en ABC-bok om livet efter jobbet": om blivande pensionärer eller personer som lämnat yrkeslivet. 
 
Fråga: Vilken bok ska då bort?
Svar: Boken om livet, om du frågar mig.
Motiering: Den verkar lite positiv och hoppingivande. Övriga böcker om ond bråd död får de behålla i lager;-)
 
Reflektion: Kan det vara att så att vi verkligen "förgyller" februarikvällar genom att läsa om mord? Att det kan vara spännande kan jag köpa, för det finns bevisligen en del av befolkningen som är lagda åt det här hållet. Men jag undrar om inte den här trenden är över nu; ärligt talat: längtar vi inte efter något med annan eftersmak? En läsupplevelse man bär med sig lite längre än underhållning för stunden? Jag skulle inte frivilligt läsa sånt som ger stresspåslag. Förse vissa böcker med varningstexter? Forskning visar att vi behöver nedvarvning på kvällen för att sova gott. Vi har ju matats med ungdomar har svårt att sova, eftersom mobilen är påslagen på natten (för att kunna skicka och svara på sms). Både unga och vuxna kollar Instagram och Facebook strax innan de släcker sänglampan. Räcker inte det stresspåslaget? Går det att vara lyhörd för sömntåget om vi dessutom läser om skräck, blod, vampyrer, mord, skurkar, zombies med mera? Jag vill sova utan att dessa medpassagerare kommer med inspel i mina drömmar...
 
#blogg100 #bokrea #läsning # mardrömmar #kvalitetssömn #hälsa #tävling #adlibris #läslust
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar