söndag 17 mars 2013

Gåta: vad är det som först flödar och sen dödar?

Målade om i ett rum samtidigt som jag lyssnade på radio. Det visar sig vara en radiodokumentär om Petter – Narkotikalandet, del 2. Jaha. Jag lyssnar ett tag, byter väl till musik om det inte är välgjort....Programmet fångade mig direkt, sög in mig. Ett närmast outhärdligt starkt reportage om hur lätt knarket flödar, sen dödar. Värst var att ingående få ta del av Petters mammas berättelse efteråt, när hennes pojke dött...hennes tankar, relation till sonen och sin syn på samhällets bristande stöd...Jag blev så illa berörd och mådde så dåligt att jag hade svårt att jobba. Hur är det inte då för anhöriga i liknande situationer? Jag är inte själv i närheten av denna verklighet och behöver därför anstränga mig för att ta mig tid och ta in denna realitet. Förutom det, behövdes också ett omålat rum och tillgång till en radio. Och barnfritt. Dessutom krävdes ett välgjort reportage. Allt fanns där...Det var en fantastiskt modig mamma som ville och så stadigt orkade berätta om det mest personliga och svåra, för en okänd allmänhet, i radio. Tack Annica Hagberg utanför Boden.

Killen som endast blev 21 år gammal dokumenterade sitt missbruk med sin videokamera, något som ger en obehaglig inblick i hans tillvaro. Jag tänker att det är ett ytterst värdefullt dokument han lämnar efter sig. Genom detta material får en större allmänhet tillträde till något som kan drabba vem som helst. Vem som helst. Drogerna kan ju beställas på internet och är de inte narkotikaklassade, så...?

”Det här ska vara med i dokumentären om mitt liv”, säger Petter och tittar rakt in i kameran. Sedan säger han: ”Nu sticker det”. Kompisen sätter nålen i hans armveck. Tre dagar senare dör han av en överdos tabletter, 21 år gammal. (Så står det i tablån på P1:s hemsida). Stort tack till Randi Mossige-Norheim, reporter på Sveriges Radio. "Hon drivs av lusten att lyssna där det är tyst och lysa där det är mörkt".

Ja, det är bara att hålla med...hon lever som hon lär...

http://bit.ly/12SFDZG
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/162060?programid=909
#blogg100 #narkotikalandet #svpol

1 kommentar:

  1. Randi skickade länken och jag måste bara skriva och tacka för dina fina ord. Det har varit ett otroligt jobbigt projekt men samtidigt så viktigt att få fram att det inte är ofarliga saker våra ungdomar sysslar med och just att det kan drabba vem som helst. Återigen ett STORT tack. Hälsningar från Annica, Petters mamma.

    SvaraRadera