söndag 31 mars 2013

Kvartalsrapport för nyårslöften

Ja, tre månader av året har nu gått till väders. Sedan några år brukar jag avge ett och samma nyårslöfte inför den närmaste kretsen. Att bara äta lördagsgodis. En utmaning, mest på kul, men är också ett kvitto på att jag klarar att nå uppsatta mål. Det här låter barnsligt för somliga, men när det gäller sötsaker, äter jag enbart lördagsgodis. Inte ens glass eller bakverk. Tårta äter jag endast i samband med födelsedagar. I ett avseende vill jag vara en förebild för mina barn och då gäller det att leva som man lär. Jag har också andra skäl att avstå sött, men de motiven lämnar jag åt insidan. Jag gillar väl avgränsade utmaningar och en fördel med detta mål är att det är så enkelt att avläsa ett exakt resultat, till skillnad från mer komplexa löften och prövningar. En vinnare utses varje vecka, och det är jag;-)

Summering hittills: jag måste först bekänna att jag tagit några återfall. Både i smyg och i närvaro av andra. Pudel. I övrigt har det gått bra. Det är trots allt väldigt många frestelser att blunda och ducka för, eftersom Sverige äter mest lösviktsgodis i världen.

Mitt lördagsgodis handlar nuförtiden om ett måttligt intag av konfektyr. Oftast enbart tio enheter, som inhandlas tillsammans med mina barn, som också väljer samma antal från lösviktsgodisväggen. Vi tre köper alltså totalt trettio karameller, det landar på en tjugolapp. Det får man inte säga något om...

http://www.dn.se/nyheter/svenskarna-ater-mest-godis-i-varlden

#blogg100 #kvartalsrapport #nyårslöfte #vardagsutmaning #lösviktsgodis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar