tisdag 19 mars 2013

Tror nu på små mirakel

Målade det sista idag. Funderade en stund över värdet av mitt bloggande. Syftet och tidsåtgången.
Jag lyssnade på progam nr. 2 i dokumentärserien om Narkotkalandet i förrgår. Så gripande och nästintill outhärdligt, men därför lika nödvändigt att lyssna på! Jag blev heelt tagen och mejlar ett personligt tack till journalisten Randi Mossige-Norheim på Sveriges Radio, och skriver i förbifarten att jag dessutom bloggat om programmet, (alltså i denna blogg, den 17/3).

Kort efteråt får jag svar från reportern som tackar vänligt och meddelar också att hon vidarebefordrat min blogglänk till den mamma som programmet till största del handlar om. Det gör mig verkligen hedrad över att på det sättet kunna nå fram även till mamman som intervjuades, något som jag annars inte tänkt på varit möjligt. Men inte nog med det. Mamman (Annica Hedberg) väljer dessutom att själv kommentera mitt blogginlägg. Jag rörs över att bli delaktig i efterspelet, den fortsättning som måste äga rum, med allt fler personer som hör av sig till programmen, engagerar sig, bloggar etcetera. Det var ett litet mirakel för mig. En signal om att bloggandet har betydelse. Att göra skillnad eller att det i alla fall kan förstärka en upplevelse. Syftet och tidsåtgången förklarades. Ett tag till...

Hörde idag att dokumentärserien om Nora ("Den fastspända flickan") fått rekordmånga lyssnarreaktioner. Det känns hoppfullt! Att vi snabbt reagerar över orättvisor; ett tecken på att vi söker oss fram till källan för en direktkontakt och inte bara nöjer oss med att vidarebefordra rykten och hörsägen. För då blir det fritt fall i ett okritiskt twitterflöde och bloggstorm, som det tydligen blev kring nyheten om artisten Tommy Nilsson. En reklamkupp som iscensattes för att lansera både en artists nya skiva och en chokladkaka.

Det andra miraklet, då?
Jo. Jag blev uppringd av den man som dök upp i klädesaffären, när jag agerade Mystery shopper. Han gillade den jeansjacka jag provade ut. Vi fick bra kontakt med varandra och jag betraktar honom som en blivande vän. Idag ringde han mig för att berätta att hans bror köpt samma jacka som jag testade. Märkligt sammanträffande minst sagt.

Det finns ett tredje mirakel också. Ett micromirakel. Att jag blev uppringd av en gammal vän, journalist, som ville höra om mina hågkomster kring ett gammalt ärende. Något som kanske leder fram till en nyhet. Vi hade ett intressant samtal om rättvisa, ansvar och skyldigheter. Helt plötsligt känner jag mig stärkt av att blogga aktivt och inte bara googla passivt. Ett tag till...
#blogg100 #respons #attbloggaellerbaragoogla #tommyblack #narkotikalandet #mirakel #bloggstorm



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar