fredag 1 mars 2013

Ensam i en proppfull butik

Idag har jag utfört ett "hemligt besök" i en centralt belägen butik, i rollen som "mystery shopper", jag låtsades vara en riktig kund/besökare. Det är spännande att wallraffa, helt utan köptvång, mot ersättning...

Jag har en del tidigare erfarenhet av fenomenet, men skillnaden nu är att jag själv utför uppgiften. I en tidigare anställning, har jag själv anlitat/rekryterat personer ur min bekantskapskrets, som bedömde bemötandet och servicenivån i två olika butiker. Utifrån vissa kriterier. Efter besöket fyller man i ett formulär, som används som underlag, för både kundvård och personalutveckling.

Upplevelsen idag blev inte alls vad jag hade tänkt mig. Det börjande med att jag stod och kollade på en jacka. En annan besökare (potentiell kund) stod i närheten, pratandes i telefon. När mannen var klar gick han fram till mig och uttryckte sitt gillande för plagget jag provade. Han tyckte den passade och sa att han gärna skulle vilja ha en sån där själv och så vidare. Främligen bad samtidigt om ursäkt för sitt agerande; jag svarade honom att jag uppskattade det spontana infallet. Vi två hade ett trevligt och uppsluppet samtal, trots att vi inte träffats tidigare. Vi skiljs åt och jag blir kvar framför spegeln med två storlekar ett litet tag till...S eller M, S eller M...går sedan till provhytten för att låta den utgöra domstol för mitt velande.

Väl ute i vinterluften igen, reflekterar jag lite över situationen, såsom mystery shopper. Jag är övertygad om att det behövs en sådan här återkoppling, både för ägare, personal och kunder. Denna funktion kan bidra till att vi blir observanta på vårt eget köpmönster. Det kan leda till mer medvetna val, som ersätter slentianmässiga köp. Ja, de var en egendomlig upplevelse: att endast en person ger mig feed back i min utdragna beslutsvånda och det var en annan besökare. Nästan en sån som jag...
#blogg100 #mysteryshopper #personalshopper #kundvård #personalutveckling #butik #konsumtion   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar