tisdag 12 mars 2013

Trodde jag tjuvlyssnade

En märklig upplevelse inträffade idag. Klickade på Spotify för att fortsätta lyssna på Miss Li. En låt som pausats var "True love stalker". I högtalarna hörde jag någon form av brus jag inte kände igen. Närmaste associationen är det ljud man hör när någon oavsiktligt ringer dig från en byxficka. Det går att urskilja ljud i bakgrunden, men man förstår att det är ett misstag och du lägger själv på. Det går ändå inte att tjuvlyssna, eftersom prasslet från fickan överröstar allt tal. Detta var samma känsla. Spotify som stod i pausläge, ändå lät det som jag fick höra något som inte jag begrep. Sorl. Obekant. Jag fattade inte. Som ett hack i en lp-skiva. Titeln på låten...stalker...hmm, kände mig plötsligt generad; skulle jag vara efterhängsen, spionerande...Titeln på låten fick mig dessutom att tänka att kanske det är nog ett helt nytt sätt att skapa intresse för musik, att lägga in hemliga budskap/meddelanden och ljud i en pausad låt. Reklam. Som de där låtarna som man tror är slut, men som startar om efter sju minuters tystnad. Ja, tanken slog mig...Sen visade det sig att det bara var ett välkänt fönster bakom de bakre fönster jag använde på datorn. Bolibompa. Därifrån kom ljudet. Ingen annanstans. En loop från barnprogramsportalen. Case is closed.

Jag har varit med om att tjuvlyssna på lägenhetsgrannar via en ventil som satt i en klädkammare. Ur ventilationstrumman hördes tydliga röster, som samtalar. Av en slump lystrade jag till när jag passerade dörren. Jag görde lugn och sansad konversation i omkring två minuter...sen då? Obehagligt att bli öronvittne till ett privat samtal. Ett tid senare upphörde ljuden, och det var inte direkt så att jag stod och hängde framför hålet för att lyssna efter innehåll och mening. Det var nog jag som undvek situationen. Någon som vågar berätta om ett eller annat glas mot grannars vägg? Och vad gör man om man får höra något där ens civilkurage sätts på prov? Jag associerar till Manhattan Murder Mystery av Woody Allen...filmmagi på samma tema...
#blogg100 #tjuvlyssna #stalker #manhattanmurdermystery

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar