måndag 11 mars 2013

Improvisera mera arem aresivorpmI

Sedan i höstas är jag med i en teatergrupp och repeterar en pjäs på måndagar. För egen del har jag en ägnat mig åt amatörteater tidigare och har nu lockats tillbaka till mitt gamla fritidsintresse. Trots lång erfarenhet, känns det ändå märkligt att gestalta en roll tillsammans med andra vuxna. Lek blir allvar, allvar blir lek. Och vice versa.

Dessutom har vi gemensam uppstart med uppvärmning och improvisationsövningar av olika slag. Väldigt intressanta övningar där man "tvingas" att lyssna aktivt och svara snabbt. I flera av dessa är det av mindre betydelse vad man säger eller svarar, tonvikten är att man svarar och hur man svarar, samt håller en rytm eller följer ett tempo. Det finns många blockeringar i skallen som sakta trängs undan i samband med att vi övar dessa förmågor. Hoppfullt!

Jag är övertygad om att improvisation är ett sätt att träna sig inför oväntade situationer, långt utanför teaterns repetitionslokaler. teaterformen kan användas för att prova sin förmåga i en situation, där inget står på spel, eftersom det är en form av lek. Det är också ett effektivt sätt att se och lära hur du och andra löser en och samma uppgift. Nåt som kallas erfarenhetsutbyte.
#blogg100 #improvisation #erfarenhetsutbyte #socialkompetens #grupprocess #arbetsgrupp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar