fredag 22 mars 2013

Fibrer -från tvätt till nytta

Jag har under cirka en månad torkat golvet i tvättstugan med handflatorna. Syftet är att ta reda på hur mycket fibrer och damm som bildas i samband med en helt vanlig tvättrutin. Sparat det tunna och skira skräpet i en genomskinlig plastpåse.  Materian torde väl benämnas torkludd, det som folk ofta ibland glömmer kvar i torktumlare, i gemensamma tvättinrättningar.

Vi har en egen tvättstuga med en fläkt som kortar torktiden. Tvättar cirka en maskin per dag. Mest bomull. Jag har inte tänkt på att plaggen självklart fäller. Därför täcks golvet av nästan osynliga partiklar. Ett skikt nybildas varje dag. Det vore säkert annat med nylon, där fibrerna inte är lika lättspjälkade. Eller en nanobeläggning kanske är melodin...

Mitt experiment är påbörjat, men det blir nog ingen slutkläm, jag lämnar det nog oavslutat. Det känns väldigt konstigt att ta tillvara dessa ihopskrapade döda tussfragment, nästan obehagligt, trots att de enbart innehåller materialsläpp från våra egna tvättade kläder. Som vore man en tvättobducent. Svaret hänger i luften. Eller hängde.

Det fanns en konstnär som hette Man Ray, som experimenterade med fotokonst. Jag såg en dokumentär där han bland annat fotograferat dammpartiklar. Jag själv vet inte riktigt vad jag ska göra med mina dammpartiklar. De får ligga kvar i påsen så länge. Men jag har i alla fall slutat med datainsamlingen...

Det påminner lite om ett konstprojekt jag gjorde på Arbetsförmedlingen. Jag tog vara på kölappar från papperskorgar vid ett speciellt datum, måndagen efter att skolan slutat, det vill säga första arbetslösa dagen för alla som avslutat en termin. Detta var år 1996 och väntetiden kunde vara sex timmar. Många som fått sin kölapp gick inte iväg utan satt kvar och höll i sin lapp, ofta i flera timmar. När man tummat på sin lapp, 5 X 5 centimeter, under några timmar händer något. Den får ny form, det blir ett mönster, lite åt konst, faktiskt. Några som väntade på sin tur hade gjort fina formationer, som servettvikningar. Andra hade rullat sin lapp mellan sina fingrar, så många gånger att siffrorna nära nötts bort. Jag dokumenterade ett urval av dessa kölappar på en tavla för att visualisera något som inte var avsett för någon. Som ludd.

Genom att samla ihop kölapparna, försökte jag alltså illustera detta tidsfördriv...nej förresten, tidsfördriv är ju trots allt en aktiv handling. Här var det mer en väntan på betjäning, för många en väntan utan aktivitet. Förutom just närkontakten med "biljetten till friheten", men den ledde ingenstans.

#blogg100 #vänta #manray #tidsfördriv #kölapp #dammpartiklar #arbetsförmedlingen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar