tisdag 5 mars 2013

Fyra stulna tomater

Satt i bilen och hörde Dagens dikt. 50 års arrogans hette dikten. (Sigitas Geda, Litauen). Den gick ut på att mannen tänker tillbaka på sitt liv, där bildning varit dominerande, och det som till slut blir det mest tongivande minnet kvar, kanske det endaste som blir kvar, är minnet och bilderna av en äng vid sjön samt fyra stulna tomater.

Jag och en vän satt och reflekterade över detta på Café Station. Vad händer med oss när vi blir gamla, med våra föräldrar eller far- och morföräldrar? Med det som vi kanske kallar ältande, bitterhet eller konstiga detaljer. Det som blir kvar, när vi summerar ett helt liv. Vi får lyssna till saker från deras barndom, höra namn vi inte hört tidigare. Sånt som kan vara svårt att ta in och placera.

Tillbaka till dikten: 50 år av arbete, studier, kollegor...var blev ni av i slutklämmen? Blev inte ni omnämnda och dreddade i eftertexterna till livets film? När livet passerade revy? 50 år ändå lång tid.
Min tolkning är att vissa minnen, repliker, bilder, dofter eller situationer kan vara så starka vid ett givet ögonblick, som förälskelse, att inget nyproducerat minne konkurrerar bort det under livets gång. Spelar ingen roll hur klok han blev av all visdom, han kunde inte tränga bort den till synes obetydliga bagatellen, då han kanske stal några tomater...

När jag var sex år gammal lurade jag en fyraåring att snatta lite godis från en konsumbutik. Jag minns tydligt hur jag stod där vid godishyllan. Jag visade hur pojken skulle göra. Därefter gick jag ut i förväg och väntade. Smart...? Det uppdagades strax och jag fick skämmas. Betyder det att jag är klar med den där upplevelsen, nu då jag bearbetat minnet genom bikt, eller kommer den att bli mina fyra stulna tomater, som mina anhöriga eller vårdpersonal tvingas höra om och om igen, när jag ligger på sluttampen? Vilket futtigt eftermäle, eller? Hellre vill man tjata om sina stordåd från förr och bli ihågkommen som en av utmanarna i #blogg100 ;-)
#dagensdikt #samvete #bikt #förlåt
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2031&artikel=5457499

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar