tisdag 26 mars 2013

Skulle du själv våga ha 666 på bilens nummerplåt?

Ringt ett samtal till en busschaufför tillika en "plate spotter", det vill säga en person som försöker leta och notera registreringsskyltar i rätt ordning, från 001 och så vidare ända upp till det slutgiltiga målet 999. Huvudregeln är att man måste se skyltarna i rätt ordning. Det betyder att det kan ta flera månader eller år att komma i mål...På hemsidan nedan kan man tydligen registrera sitt intresse och uppdatera var på listan, alltså vilket nummer man sett senast i trafiken. Där finns statistik och annat.

Den chaufför jag samtalade med idag var även intresserad av att medverka i min utställning i höst. Skönt att ha en entusiast klar. Önskar nu kontakt med andra med engagemang för registreringsskyltar, på ett eller annat sätt. Mitt mål är att hitta intressanta berättelser, anonyma eller namngivna. Det går att lämna kommentarer till själva blogginlägget nedan. Önskas personlig information kan vi ta det på telefon eller mejl. Jag finns på 070-304 37 20 eller herr.mikael.back@gmail.com.

När jag hämtade barnen på dagis var det en anhörig som bältade sitt barnbarn i sin bil, med registreringsnumret 666. Jag presenterade mig för hen och berättade om mitt projekt om "numerplåtar" och frågade om vederbörande hade några reflektioner kring den speciella sifferkombinationen. Det hade hen inte, utan verkade obekymrad över mitt påpekande om den. Själv skulle jag inte ens våga ta emot en bil gratis med den nummerföljden. Googlade ämnet och läste om en man som haft en personlig registreringsskylt i 20 år med sifferkombinationen 666, men vid senaste förnyelsen sade Transportstyrelsen nej.
Läs mer i artikeln:http://www.expressen.se/motor/forbjuds-ha-platen-666-nu-efter-20-ar/

Platespotting.com startade 2004: http://www.platespotting.com/?viewPage=16
#blogg100 #666 #nummerplåt #platespotting

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar