söndag 28 april 2013

Påhitt = Sant

Mitt fokus är ju idéer och egendomliga upplevelser. Så här mot slutet av min blogg, tycker jag att det blivit lättare att hitta exempel som handlar om märkliga saker i vardagen, metahändelser av olika slag. Jag själv söker upp situationer där jag är delaktig i händelser som berättar om "idéer" eller "egendomliga upplevelser", men tycker också att media skriver mycket om nyheter kring själva gränslandet mellan fiktion och verklighet.

Som exempel från innevarande dags Dagens nyheter, där lyfts fantasin fram som en resurs och potential för att hantera ett påtagligt klimathot: publiken på en teaterföreställning "Rörelsen" får ta del av iscensatta demonstrationer, för att leva sig in i situationen kring klimatförändringen, och där publiken får svårt att veta skillnaden mellan dikt och verklighet.

DN:s Björn Wiman skriver bland annat: "---På så sätt är ”Rörelsen” en både rolig och påtagligt obehaglig föreställning. Den iscensätter rent fysiskt den skuldmedvetna beröringsskräck som präglar många tänkande människors förhållande till klimat- och miljöfrågorna, en låsning som idéhistorikern Sverker Sörlin nyligen lyfte fram i sitt bidrag till DN:s artikelserie (DN 4/4). Bara genom den gestaltade fantasin är det möjligt att lösa upp motsättningen mellan naturvetenskap och politik, lära sig nya sätt att tänka och på allvar hantera den kunskap vi har om vad som är på väg att hända." (Björn Wiman, DN, 2013-04-29). Se hela artikeln här:

http://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-wiman-alla-beliebers-borde-fa-en-ipodpromenad-pa-teatern

Jag som gillar teater, och snart gör come back som amatörskådespelare, är glad för alla nyheter i ämnet som visar att teater kan användas i processen för både opinionsbildning och som process för ett bättre beslutsfattande. Exemplen är många. På konferensen om #framtidensvård förra veckan användes rollspel, likaså i vår affärsidé Gupplevelser; ja det förekommer flera aktuella exempel där gestaltningar av olika slag används för att få oss att tänka framåt och skapa nytt för att lösa framtida problem och utmaningar...

Detta är mitt blogginlägg nr. 96/100 i utmaningen att blogga i hundra dagar.

#blogg100 #Rörelsen #teater

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar