torsdag 4 april 2013

Ur barnamun = Famous first words

Uttrycket "famous last words" är bekant, alltså berömda personers sista ord på dödsbädden. Jag tänker tvärtom och har för vana att skriva upp mina barns kommentarer och funderingar. Då kan de själva få glädje av dessa under livets gång, till skillnad från en klok avslutningsfras strax innan sitt eget dödsögonblick...Jag tror också att det som sägs av en femåring i många stycken kan vara intressantare än många berömda personers sista strofer.

Jag gör detta så de senare får ta del av hur de uttryckte sig, vad de funderade på, kloka frågor, roliga kommentarer inklusive en och annan felsägning. Principen är att det nedskrivna citatet måste vara exakt återgivna samt rätt daterade. Detta för att de ska vara säker på att de uttryckt sig på just det sättet. Det fordrar papper och penna i beredskap. Oftast är det enkelt att göra noteringen utan att tappa fokus från det som händer. Jag är också noga med att de själva inte ska upptäcka att det som de sagt skall förevigas på papper. Då skulle min hemlighet avslöjas och jag är rädd för att deras naturliga samtal och tankar i viss mån minskar. De kommer att känna sig iakttagna och undra om de säger något av värde. När jag filmar barnen diskret, agerar de naturligt, men när de observerat kameran vill de direkt komma emot mig för att titta på resultatet på skärmen.

Det klart att det händer att det inte blir exakt återgivet. Ibland är det känslan som jag vill bevara och då är sammanhanget viktigare än själva ordalydelsen. Ja, det blir små noteringar var och varannan dag, svårt att säga exakt. Det är lättare att få in rutinen om man gör det ofta, vilket inte är så svårt, eftersom tre barn genererar en del skriftliga upplevelser värda att kapsla in till framtiden.

Förhoppningsvis kommer våra barn att tycka att det är lika roligt som mamman och pappan tycker...Det är hur som helst stärkande att läsa en del uttryck mellan varven, det stärker banden till barnen och känslan av att vara med i ett större sammanhang. Att vara förälder har ju ibland sina uppförsbackar.
#blogg100 #famousfirstwords #urbarnamun #föräldraskap #relation


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar