tisdag 30 april 2013

Valborgsfirande från förr



Att fira sista april i Uppsala var en av höjdpunkterna som student i Uppsala. Ett par obligatoriska moment under dagen var att titta på tävling med knasiga farkoster i Fyrisån, sill-lunch, mösspåtagning intill Carolina Rediviva och champagnegalopp med efterföljande styrdans utanför Norrlands nation med livemusik av Attraktionsorkestern. Vid det här laget är klockan endast omkring 16.00 och det ska bli middag/gask, mingel och mera fest innan firandet är över. Det är minst sagt ett innehållsrikt dygn.
 
Jag har hittat en serie ur studenttidningen Ergo från 1962, där den tecknade figuren Orvar fångade mig i början av 1990-talet och återfann denna strip idag. Fredrik Clason försöker beskriva den känsla många får, när ett idogt festande övergår i någon slags transtillstånd, då man kan fråga sig vad som hänt respektive inte ägt rum. Serien bör läsas högt och med andakt, för den är nästan filosofisk och absurd på samma gång.
 
 
 


Hittade lite historik och fakta om serieskaparen Fredrik Clason i en blogg av Per Starbäck. Så här står det i bloggen angående Orvar, som också var och ännu är namnet på Norrlands nations pub i Uppsala:

"Men varför kallade Fredrik Clason figuren för just Orvar? Det namnet dyker för övrigt upp påfallande ofta i hans teckningar även innan serien börjar. Så i Ergo 4, 5 och 7/1961. Jo, denna Fredrik hade en vän som hette Orvar som han plockade namnet från, och denna vän är min far. Nu ska jag gå till Orvar. Jag tycker jag borde få gratis öl där på grund av min nära koppling!" http://krafsklotter.blogspot.se/2008/08/orvar.html

#blogg100 #valborgsfirande #ergo #forsränning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar