söndag 21 april 2013

Uppleva konst och lagra gamm-gammelmedia

Vilken skillnad det är att gå på en utställning på egen hand eller att gå med på visning. Var på Bildmuséet i helgen och konstaterar att en guidad tur ger en helhetsbild av de utställda verken med många fler dimensioner och nyanser när man tar del av en museipedagogs kunskaper och funderingar. Det blir ett roligt möte. Besökare tillåts vara med och tycka utan krav på förkunskaper.

Roligast var några installationer av en spansk konstnär, Daniel Canogar, som visar upp olika former av multimedia och använder gamla filmremsor, VHS-band och dvd-skivor. Det är väldigt mörkt i lokalerna vilket gör att upplevelsen blir tydligare och starkare. Det är som en blandning av att gå på bio, vara på disco och att titta på fyrverkeri: ljud, blixtrande ljus och massvis med rörliga bilder, så små att man inte kan se vad de föreställer och så kortfattat snuttifierade att man inte får något sammanhang. Det är häftigt och svårt att beskriva! Ett rörligt digitalt collage...? Och det är gratis!

Funderingar kring denna utställning med namnet Quadratura? Det kommer mest nya frågor: hur ska man tänka kring alla dessa typer av dokumentation på olika former av gamm-gammelmedia? Att allt är förgängligt? Och hur hanterar men det på ett bra sätt?

Än så länge har jag fungerande kassettbandspelare, skivspelare, filmkamera, VHS-spelare, dvd-spelare, diabildsprojektor. Men för säkerhets skull, papper och penna använder jag till det som är viktigast att spara: händelser och roliga uttalanden från barnamun. Pennan är stafettpinnen till nästa generation.

I sammanhanget vill jag nämna att jag för ett tiotal år sedan började få trångt i cd-skivsamlingen. Skulle jag köpa en till Benno? Eller var jag tvungen att sälja av en del av mitt bestånd? Jag behövde inte välja, för plötsligt uppenbarade sig lösningen, på Designtorget i Stockholm! Där hittade jag funktionella plastfodral till cd-skivorna. Jag ersatte många av de hårdplastfodral som upptog onödigt utrymme. Och frigjorde 50% mer plats, för nya inköp, på samma yta. Magi!

Jag kom också ihåg att jag tänkte att NU kan musiken inte förpackas smalare. Men då kom mp3....
#blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar