lördag 27 april 2013

En och annan fejkad vägskylt

På promenad längs en grusväg idag, med mamma och pappa i Högbyn, strax norr om Örnsköldsvik. På avstånd syns något konstigt, en triangelformad vägskylt med ett äldre par med käpp...Lika oväntat som roligt! Välggjort, nästan i rätt nyanser. Stolpen är tillverkad i koppar. Visst är det konst?

Det får mig att vilja berätta om ett eget, också anonymt konstprojekt, som jag iscensatte åren 2009 och 2010. Jag tillverkade omsorgsfullt en slags skylt i trä med texten "VÄLKOMMEN ÅTER" som sattes upp vid en vägkant några kilometer från det närmast liggande samhället. Mitt syfte var att skapa en känsla av att eventuellt ha missat något. Jag menar, passerar man en stor skylt med denna vänliga hälsning, är sannolikheten rätt stor att man faktiskt tror man missat något, till och med en hel by... Chauffören skulle under några sekunder fundera över om hen just passerat ett samhålle utan att ha uppmärksammat det och därefter kanske komma fram till att hen faktiskt inte åkt förbi något alls, förutom en påhittad skylt med falsk markandsföring.

Första året sattes "VÄLKOMMEN ÅTER"-skylten upp utanför Bodbyn, en bit från Umeå. En tid efter att den suttit uppe, var det någon som på eget initiativ vände den åt motsatt håll. Den som gjorde detta ville förstås att man skulle få en skön känsla när man lämnat Bodbyn. Mitt syfte var ju tvärtom, att lura bilisten att tro att man precis har passerat genom ett litet samhälle. Hens tanke var ju...god, samtidigt var det roligt att tänka att personen måste ha trott att någon (jag) av misstag satt upp skylten åt fel håll. Lite kul att vederbörande var medskapande utan att veta om det.

Jag ska här nämna att mitt övergripande mål med konstprojektet var att väcka debatt om den allt mer utbredda glesbygden. Och få oss att tänka tanken: Var det en by här förra gången jag åkte? Nu är det bara Välkommen åter kvar...

#blogg100 #välkommenåter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar